Copyright © Johan Nelson/Megabite.se 2007-2021
Mr Megabite

Bungsam Lan Lake, Bangkok 2006

I början av december var det dags för semester i Thailand, givetvis med lite fiske inplanerat. Jag hade i förväg bokat 2 dagars fiske i Bungsam Lan Lake i Bangkok via fishing-khaolak.com. Kostnaden var ca 1400 kronor per dag inkl transporter, guide, utrustning, beten mm. Dag 1 Guiden Neil Robinson satt och väntade på mig i hotellets foaje när jag kom ner kl 07.00. Vi tog en taxi till sjön, det tog över 1 timma att ta sig dit. Väl framme så plockade vi upp utrustningen vid bungalow nr 23. Flötemete med feeder var det som gällde. Betet som användes var en 10 cm:s degkula gjord på strimlat franskbröd, lite fiskmjöl, bananer, bananflavour och kokosmjölk. Efter ca 5 minuter kom första nappet, det var en Giant Mekong Catfish på ca 17 kilo. Denna fisk gav mig mitt livs hittills värsta fight och när jag äntligen fick upp fisken på bryggan så tänkte jag bara: HJÄLP, detta i 2 dagar kommer jag inte att klara, hoppas att det inte nappar på en timma nu... Giant Mekong Catfish ska enligt uppgift vara otroliga fighters i förhållande till sin vikt och jag kan bara hålla med. Efter varje fisk skakade hela jag och svetten sprutade ur mig. Under första dagen fick jag 7 st Giant mekong catfish på 17, 21, 19, 22, 16, 19 och 15 kg samt 8 st striped catfish mellan 7 och 10 kg. Jag fick till sist be guiden om en timmas paus i fisket, jag hade helt enkelt inte orkat dra upp en fisk till. Striped catfishen blev inte alls så stor som mekongmalen och den var mer normal i sitt beteende. Toppvikterna på striped catfish ligger runt 20-22 kilo i sjön. Utan guidens instruktioner under drillningarna i början hade det gått åt pipan. Nu tappade jag bara en fisk som gick in under bryggan så linan gick av, och det berodde på trötthet, jag orkade helt enkelt inte hålla emot tillräckligt. Dag 2 Denna vackra sommardag fiskade vi med powderbait (ströbröd, fiskmjöl, bananflavour och kokosmjölk) i stället för bread & banana då detta bete skulle attrahera större fiskar, kanske från 30 till 100 kg. Det gjorde det inte utan fisket flöt på som det hade gjort dagen innan. Jag kan dock trösta mig med att ingen i hela sjön fick någon bjässe under mina 2 dagar där. Under denna dag drog jag upp 4 st striped catfish och resans största på ca 12 kg plus 7 ytterligare Mekongmalar, dessa vägde 19, 17, 18, 17, 20, 21 och 19 kilo. Nöjd och glad vände vi hemåt på kvällen, riktigt lyckade dagar tyckte jag. Om jag åker hit igen så ska jag försöka få en av de stora kanonfina rödsvarta Arapaimas som finns i sjön, en fin sådan i 2 till 2,5 metersklassen vakade framför oss ett par gånger. Fiske i Cha-Am fishingpark Vår andra vecka i thailand spenderade vi i Cha-Am och Hua Hin, även här lyckades jag hitta ett fiskeäventyr så jag slapp steka mig på stranden varje dag. Taxiresa 2 mil till Cha-Am fishingpark som var en ca 3 hektar stor grävd damm med ca 1500 malar inplanterade tillsammans med olika sorters karp mm. Priset här var endast 70 kr per dag inkl utrustning och guide, billigt billigt. I sjön fanns mekongmal upp till ca 40 kg. Under min dag här så fick jag ett antal små striped catfish och 2 större mekongmalar på 12 och 15 kilo, men det bästa av allt var att jag fick en kanonfin karp på 15 kg+. Betet var givetvis bread & banana.

Fiskeäventyr från när & fjärran!