Copyright © Johan Nelson/Megabite.se 2007-2021
Mr Megabite

Jaroslawki, Polen maj/juni 2007

Söndagen den 27 maj åkte jag och kompisarna Mikael Andersson, Jonas Edvardsson och Anders Ström färjan från Ystad till Swinoujsce. Vi har bokat 6 dagars fiske i en sjö som heter Jaroslawki. Vi har hittat sjön på nätet och vi har via en polsk man som bor i Sverige tagit reda på vad det kostar att fiska, regler, storlek på fisk mm samt bokat upp fisket.Väl i Polen var det väldigt lätt att hitta, motorvägen mot Stettin, 2 vänstersvängar och så var vi framme, helt utan problem. Allt verkade bra förutom att de som ägde sjön inte kunde ett ord engelska och i stort sett ingen tyska heller, som tur var var det en annan fiskare som kunde hjälpa till med språkbarriären. Vi betalade sammanlagt ca 525 kronor för att få fiska med 3 spön var samt att slå upp ett tält per person i 6 dygn. Detta är i förhållande till andra fisken mycket billigt. Vi började med att gå runt sjön för att kolla in alla platser, fisk slog konstant i ytan i hela sjön. Karparna turades om att visa oss fina luftfärder en efter en. Helt klart fanns det otroligt mycket karp i sjön, dock verkade det mest vara lite mindre fiskar. Den största fisk som släppts i sjön ligger på 20,4 kilo och enligt uppgift från ägaren till sjön har det under 2006/2007 satts i karp i sjön till ett värde av 100 000 kronor. Dagen innan vi kom till sjön så hade det kommit upp en fisk på 18,2 kg. Det lät ju lovande. Om man vill får man ta upp all fisk som väger under 4 kilo som matfisk och betala per kilo. Dagspriset på karp i Polen var under denna tid ca 35 kr/kilo. Vi valde att sätta oss på den östra sidan i sjön, plockade upp vår utrustning och började att fiska. Det tog inte lång tid föränn jag fick första fisken. Den första dagen fick jag 9 fiskar med en topp på 7 kg och en medelvikt på ca 3,5 till 4 kg. Ingen dålig början eller hur! Dagen efter fortsatte det att hugga med jämna mellanrum och andra dagen plockade jag upp 14 fiskar med en topp på 6,6 kilo. Förutom de som kom upp så tappade jag många fiskar. De flesta var speglar, men de mest stridbara var som vanligt fjällisarna. Vi fiskade på max kastavstånd och mäskade rejält med boilies samt en del majs och pellets. Det var förstås inte bara jag som fick fisk, fisket var bra för alla oss fyra i gänget, medelvikten på fiskarna låg runt 4-5 kilo, inte så stora, men det är ju dessa som ger en riktig fight. Vissa fiskar var så otroligt stridbara att man bara bävade att de inte var större när man fick upp dem på mattan. Vi hade fint väder med strålande sol och ca 30 grader i skuggan de första dagarna. Fisket var som bäst på dagarna vilket också är kul. Det är så mycket lättare att fiska i ljus än i mörker. Efter 1,5 dygn hade vi tillsammans plockat upp hela 57 karpar och Micke Andersson hade tagit den största, en spegel på 10,1 kg. Fisket fortsatte att vara bra, troligtvis hade karpen lekt och de var verkligen på humör.Efter tre dygn hade vi fångat otroliga 119 karpar, hur skulle denna fisketur egentligen sluta? Det nappade så bra på dagarna att jag fiskade bara till runt kl 23.00 sen drog jag upp mina spön och passade på att sova ett antal timmar för att vid 6-7 tiden på morgonen börja fiska igen. I anslutning till sjön fanns en damm med mal på upp till 6o kg. Totalt fanns det 24 malar i dammen och Micke och jag var så otroligt nöjda med karpfisket att vi beslutade att prova att få en mal sista kvällen. Vi riggade ut två karpspön, ett bottenmete och ett flötmete med knäcklina. Betet var sutare på ca 2,5 hg. Precis innan kl 23 så gick flötet under o knäcklinan brast. Fighten var tuff, spöt var egentligen för klent, men med lite tur kunde vi efter en stund bärga malen som vägdes till 12,4 kg. En perfekt avslutning på en otrolig vecka. Sammanfattningsvis hade vi fyra ett helt fantastiskt karpfiske, frågan är om vi någonsin kommer att få uppleva något liknande igen. Totalt fångade vi 255 karpar, jag fick 59 st, Micke fick 67 st, Jonas fick hela 78 st och Anders fick 51 st. Toppfisken blev under veckan Mickes spegel på 10,1, medelvikten låg runt 5 kilo och ett antal fiskar mellan 7-10 kilo fick syna mattan. Min största vägde 8,3 kilo. Att vi sedan avslutade veckan med ett lyckat malmete var pricken över i:et, Micke hade nämnligen inte fått någon rejäl mal innan. Micke och jag pratar redan om att vi ska besöka sjön en gång till i år, kanske redan i september/oktober. Denna gång i sällskap med Mickes dotter Emilie och jag med min grabb Alexander, båda 11 år. Jaroslawki är förhoppningsvis ett vatten där inte ens otåliga barn hinner tröttna i väntan på napp. Karpfiske på dagarna och malmete på kvällen, kan det bli mer mysigt........

Fiskeäventyr från när & fjärran!