Copyright © Johan Nelson/Megabite.se 2007-2021
Mr Megabite

Jaroslawki, Polen juli 2010

Återigen dags att besöka den polska sjön i Jaroslawki. Sjön är ca 10 hektar stor och det är isatt ca 12 ton med karp. Man började med 6 ton karp mellan 1-6 kilo för att 2008 sätta i 6 ton till med fisk mellan 8-18 kilo. Det finns minst 10 karpar över 20 kilo med en topp på 27 kilo samt gräskarp upp till 28 kilo i sjön. Denna gång var det jag och Alexander och sambon Åsa som drog i väg. Alex och jag skulle fiska och Åsa skulle följa med som sällskap. Jag hade lovat henne en vecka med lugn och ro, läsa böcker, sola osv. Hon sa att hon ska prova på och följa med en gång för att se hur det egentligen är. Det gick bra och hon tyckte det var helt ok. Normalt bor vi i bivvie när vi fiskar, men i Jaroslawki kan man ta med sig husbil och parkera den precis bredvid sjökanten. Perfekt, allt blir lite enklare då gällande kylning av mat, matlagning osv. Det var otroligt varmt när vi började vår resa. Husbilen nästan kokte så halva vägen till färjan i Ystad fick vi köra med full värme på i kupén och rutorna nervevade för fullt. Detta gjorde att tempen på motorn höll sig normal. Väl framme i Polen är det bara 8 mil till sjön, perfekt. Vi gjorde ett kort stopp i affären "Kaufland" i Goleniow för att inhandla det sista innan vi körde de sista 2 milen till Jaroslawki. När vi kom fram så fick vi veta att vi var tilldelade swim 34, ett av de bättre swimmen i sjön enligt min mening. Det finns en liten åfåra i mitten på kastavstånd där fisken verkar vilja vara även om det bara skiljer några decimeter i djup från övriga sjön. Vi satte upp "lägret" och lade ut 2 markörer på ca 75 meters avstånd. Vid, bredvid och mellan markörerna mäskades det på med ca 2 kilo boilies och 2 kilo pellets. Sedan placerades 5 spön ut i en en jämn linje, jag hade 3 spön och Alex hade 2 spön. Under veckan mäskade vi ca 12 kilo boilies, 2 kilo per dag. I Polen fiskas det mycket, men mest på helgerna, nu var det måndag och vi var endast en 4-5 som fiskade i sjön. Ju fler som fiskar desto svårare blir det att få fisk och ju närmare helgen man kommer desto mer folk fyller det på. På lördagen, dagen innan vi åkte hem var det säkert 50-60 spön ute och då blir det svårare. Som vid tidigare besök så kom första nappet efter ca 3 timmar och sedan rullade det på. Min andra fisk var en fjällis på 12, 2 kilo och Alex slog med sin andra fisk sitt pb med en spegel på 9,6 kilo. Vi fick 27 fiskar de 3 första dygnen sedan lugnade det ner sig något. Alex slog under våra 6 dagar sitt pb 5 gånger, han började på 9,6 för att öka på det till 9,8, sedan 11,6 och 13,7 för att på lördagen avsluta med att höja det ytterligare till 14,75 kilo. Grattis! Jag fick 5 fiskar över 10 kilo med en topp på 12,95 kilo, men även jag höjde ett pb på denna resa, jag fick en gräskarp på 8 kilo jämt, en höjning med 2,5 kilo. Totalt fick Alexander och jag 42 fiskar på 6 dagar, jag 28 st och Alex 14 st, men om Alex inte varit så morgontrött så hade han säkert fått lika många som jag. Nu fick jag dra alla nappen på tidiga mornar då unge herr Nelson hellre sov än drog karp. Vikterna fördelade sig så här: Johan: 12,95(fjällis) + 12,2(fjällis) + 11,3 + 11,15 + 11,1 + 9,45 + 9,3 + 8,9 + 8,6 + 8,15 + 8,0(gräskarp) + 7,8 + 7,7 + 7,5 + 7,2 + 6,85 + 6,0(fjällis) 5,6 + 5,4 + 5,2 + 5,05 + 5,0 + 5,0 + 4,95 + 4,95 + 4,65 + 3,8 + 3,7 kg. Alexander: 14,75 + 13,7 + 11,6 + 9,8 + 9,6 + 8,8 + 8,7 + 8,5 + 8,05(fjällis) + 7,9 + 6,0 + 5,8 + 5,2 + 5,15 kg. Vi använde oss av söta Kiwiboilies som jag gjort själv på en egen mix som består av:  22% Durumvetemjöl  22% Sojamjöl  30% Fiskmjöl LT94 från CC Moore  10% Vitamelo mjölkpulver från CC Moore  5% Krillmjöl från CC Moore  5% GLM-pulver från CC Moore  5% Betaine från CC Moore  1% Druvsocker Som krokbeten körde vi uteslutande med snowmans, en Kiwi bottenbete toppad med en PopUp från Mainline, Essentiell Opal eller Fruit Tella.

Fiskeäventyr från när & fjärran!