Copyright © Johan Nelson/Megabite.se 2007-2021
Mr Megabite

S:t Lawrence floden, Kanada maj 2017

Dags igen för ett nytt fiskeäventyr med min kompis Mikael, Magic Mike, Andersson, denna gång “way out west” i Kanada. Fisket skulle ske i S:t Lawrencefloden, ca 10 mil söder om Montreal. Resan bokades redan på hösten 2016 då platserna började fyllas på för 2017. Vi har besökt Guiden Paul Hunt som bor i Ingelside/Long Sault precis bredvid floden. Han har ett upplägg där man bor hos honom med helpension och fiskar mellan 7 på morgonen till 6 på kvällen. Det enda i utrustningsväg man behöver ha med sig är tacklebox och eventuella boilies. Ingen fara om man glömmer något heller för han har också grejer man kan köpa av honom. Man behöver inte heller ha boilies med sig för fisket sker med method feeder, bara krobbeten behövs egentligen. På våren rekommenderas att man tar med vadarbyxor vilket är bra då spöna oftast placeras en bit ut i vattnet och på våren är det inte så varmt i vattnet, på sommaren räcker det med badbyxor och foppatofflor. När vi bokade flyget så upptäckte vi att flyg till Montreal var mycket dyrare än flyg till Toronto som ligger ca 40 mil söder om Ingelside, men eftersom jag gärna ville se Niagarafallen och prisskillnaden på flygbiljetterna var så stor att det nästan täckte ett par hotellnätter samt hyrbil under tio dagar så valde vi att flyga till Toronto istället. I efterhand var detta en riktigt bra idé. Vi hann under 3 dagar i Torontos omgivningar se både staden samt åka till Niagarafallen som ligger ca 13 mil från stan. Det var så mycket roligare än om man bara under sin vistelse i Kanada sett floden som man ska fiska i. Dessa tre dagar extra gjorde att det kändes mer som en semestertripp än en fiskeresa. När vi åkt våra 40 mil till Ingelside för att börja fiska så möttes vi av Paul som förklarade hur allt funkade och det var inga konstigheter utan det var som vanligt. Det vi inte hade med oss var method feeders men det var som sagt inga problem utan vi köpte några stycken av honom så var det problemet löst. Förutom Micke och mig var det ytterligare sju fiskare, alla från England, som skulle fiska denna första vecka på årets säsong. Första morgonen när vi åkte ut så tilldelades vi swim för dagen, vi fick ett swim som kallas “The Long Walk”, det var ett av de första swimmen som gjordes för det var inte det swimmet som låg längst bort utan fler swim hade tillkommit i efterhand men det fick ändå behålla namnet. Vi kastade ut våra fyra spön och så började väntan, det var en ganska trög dag med en ökande vind som låg helt rätt emot oss. Vid lunchtid blåste det på bra och då kom det första runnet på Mickes spön så han var snabbt där och kunde inom kort landa en typisk S:t Lawrencefjällis. Vi hade innan kommit överens om att den första fisken skulle landas av den vars spö det nappade på, sedan skulle vi dra varrannan fisk och det gjorde vi hela veckan. Efter någon timma så nappade det på Mickes spön igen, men då var det min tur att dra och jag får efter en hygglig fight upp en riktigt stor fisk på 36 lb, strax över 16 kilo. Detta är en ganska stor fisk här och det skulle senare visa sig att det blev veckans största fisk och jag kunde på sista kvällen kassera in 40 dollar då vi alla hade ett vad om att den som tog största fisken skulle få 5 dollar var av alla andra. Jag landade ytterligare en fisk under den första dagen så totalen för Micke och mig blev tre fiskar. Ett inte så bra resultat som vi trodde vi skulle få, men det var inget annat Team som fick fler. Team Sweden fick vara nöjda :-) Den andra dagen spred Paul ut oss lite mer och vi fick denna dag fiska ett swim som kallas “The Garden Swim”. Det ligger inte så långt från Pauls hus och man kan se det från hans tomt. Vädret var kanon, inte ett moln och mycket varmt redan på morgonen. Blåsten låg fortfarande på rakt emot oss och denna dag nappade det betydligt bättre. Förmiddagen var lite trög med endast ett par fiskar, men vid lunchtid blev det bättre och vid kl 17-tiden när vi packade ihop kunde vi summera totalt 12 fiskar denna dag, det var ju fyra gånger bättre än dagen innan. Vi fick förutom fiskarna en riktig solbränna då vi suttit i solen hela dagen utan någon skugga. Ansiktet, armarna och nacken var röda som tomater. Enligt paul så var det augustiväder denna dag med 32 grader i skuggan och solsken. När vi käkat middag så stupade jag i säng för jag var helt slut efter denna dag, solen och blåsten tog helt enkelt musten ur mig. Dag 3 gick på samma rutin, upp klockan 06.00, käkade lite frukost, packade in alla grejor och iväg till fiske kl 07.00. Idag fick vi ett swim som kallas “ Tay swim”, det är ett swim som ofta fiskar bra och det gjorde det även denna dag. Det skulle visa sig bli den bästa dagens karpfiske jag någonsin upplevt. Jag fick t ex för första gången uppleva ett dubbelhugg. Vid lunchtid hade jag drillat in en fisk på hela 11,5 kilo och när Micke ska kroka av den i håven så drog det iväg på 2 andra spön samtidigt. Larmen tjöt för fulla muggar, linan sprutade ut och vi stod fortfarande båda i vattnet med den första fisken i håven. Jag fick nästan panik och skrek Help, Help vilket resulterade i att vi fick hjälp från teamet som satt ett hundratal meter brevidvid oss. Han som kom tog hand om fisken i håven medan Micke och jag drillade in varsin ny fisk. Min karp vägde hela 12,5 kilo och Mickes runt 6-7 kilo. Nu låg 3 fiskar i karpvaggan och vi vägde, fotade och returnerade dem snabbt. Nappen rullade på hela dagen och vi fick på våra nio timmar 39 run, vilket i sin tur blev 35 karpar, en rödfenad sucker samt 3 missade fiskar. 36 fiskar på 9 timmar innebär ett napp var 15:e minut hela dagen lång. Det har jag inte upplevt innan. Även de andra teamen hade bra fiske denna dag men vi fick överlägset bäst. På den fjärde dagen fick vi välja swim och vi valde att sitta kvar på “The Tay Swim”. Vinden låg annorlunda men vi trodde att det kunde vara bra även idag. Gårdagens taktik med två spö på kort avstånd och två på långt gick inte hem denna dag utan idag var det bara de som låg så långt ut som vi kunde kasta som gav fisk så naturligtvis så körde vi alla fyra på långt avstånd. Fisket var inte lika bra som dagen innan men vi kunde ändå summera till 19 karpar då dagen slutade. Vilka dagar detta varit, totalresultatet var nu 3+12+35+19 = 69 karpar på 4 dagar och vi hade fortfarande en dag kvar att fiska. På kvällen drömde vi om att den sista dagen skulle med en stor portion tur kunna ge oss 31 fiskar så vi skulle få 100 fiskar totalt, men den drömmen krossades ganska kvickt. Den sista och femte fiskedagen skulle spenderas på “The Willow Swim” som låg bredvid “The long Walk” som vi suttit på första dagen. Vädret var helt annorlunda denna dag, regnet låg i luften, vinden, den lilla som var låg på åt helt fel håll och vi märkte direkt att dagen inte skulle bli bra. Vi såg fisk hoppa långt ut och på andra sidan, även några som hoppade på kastavstånd, men ingen ville nappa. Det tog ca 2 timmar innan Micke kunde dra upp dagens första fisk och denna utökade vår total till 70 st. Efter detta gick turen över till mig och jag väntade och väntade, men inget hände. Inget hände på hela dagen och vid kl 17.00 när vi vevade upp så var det bara att konstatera att sista dagen blev en riktig flopp med bara en fisk i håven. Dock var det inget att hänga läpp för, vi hade haft kanonfiske dagarna innan och vi har adrig fått 70 fiskar på någon resa. Vi hade 59 st som rekord innan på en vecka och nu hade vi alltså 70 st på 5 dagar. Vi fick även veckans största fisk med den 16-kilosen som jag klämde upp redan den första dagen och tre av fem dagar fick vi flest fiskar av alla så att inte vara nöjd fanns inte på världskartan. Vi var nöjda med allt, hela resan med Toronto, Niagarafallen och fisket var en superupplevelse. Medelvikten på fiskarna är inte så stor i S:t Lawrence och nedan ser ni mina antal och vikter. Om vi kommer tillbaka vet jag inte, just nu känns det som “Been there, done that, men man ska aldrig säga aldrig. Dag 1 (Long walk) Dag 2 (Garden Swim) Dag 3 (Tay swim) Dag 4 (Tay Swim) Dag 5 (Willow Swim) 1. 7,0 kg 1. 4,6 kg 1. 7,83 kg 1. 7,37 kg  0 st 2. 16 kg 2. 7,45 kg 2. 8,9 kg 2.  7,1 kg 3. 6,4 kg 3. 8,0 kg 3. 8,97 kg 4. 5,6 kg 4. 7,0 kg 4. 6,3 kg 5. 8,4 kg 5. 6,6 kg 5. 10,05 kg 6. 10,4 kg 6. 9,25 kg 6. 5,0 kg 7. 12,55 kg 7. 5,6 kg 8. 11,55 kg 8. 5,9 kg 9. 7,45 kg 9. 8,5 kg 10. 8,6 kg 11. 6,86 kg 12. 9,65 kg 13. 13,5 kg 14. 8,57 kg 15. 5,9 kg 16. 5,95 kg 17. 9,22 kg 18. 4,27 kg (Red finned Sucker fish)
Se film från S:t Lawrence floden 2017! Klicka här!

Fiskeäventyr från när & fjärran!