Copyright © Johan Nelson/Megabite.se 2007-2021
Mr Megabite

Montana Lake, Bulgarien 2009

Så var det äntligen dags för årets sommarsemester. I år, som de senaste 5-6 åren, har jag bara tagit ut 3 veckors semester på sommaren, jag tycker det är bra att ha nån vecka på våren och nån på hösten också. Min första vecka på denna semester spenderade jag i Montana Lake i Bulgarien. Jag fiskade tillsammans med Tommy "Pumba" Tobiasson från Kungälv, vi träffades på karpträffen i Ånglegöl i mitten på maj i år. Han berättade att han skulle ned till Montana vecka 27 och han tyckte att det skulle vara roligt om jag hängde på. Jag var ju i Montana Lake i oktober förra året med ett halvhyfstat resultat så i början var jag lite tveksam, men det behövdes inte mycket övertalning för att få mig med på banan. Tommy och jag flög ned till Sofia via Prag från Kastrup, vi åkte med Chech Airlines som jag gjorde förra året. Trots att flygbiljetten i år var dyrare så ingick inte ens en Coca Cola i priset, förra gången fick vi både öl och vin om vi ville, säkert ett resultat av den sk "krisen". Eftersom vi båda är lite flygrädda så tog vi en stor öl innan vi gick ombord och sedan ytterligare något lugnande på planet. När vi kom fram så stod Ivan och väntade på oss med en minibuss för att ta oss vidare till sjön. Montana Lake ligger 18 mil norr om Sofia, sjön är på ca 14 hektar och innehåller minst 3-400 karpar upp emot 30 kilo. Sjön håller även en del mal och stör. Totalt var vi 4 st som skulle fiska denna vecka. Man sitter två och två och fiskar och vi drog lott om var vi skulle sitta. Tommy och jag fick välja först. Vi valde att sitta på den omtalade "kärleksudden" swim 6, enligt många det bästa swimmet i sjön och de två andra killarna valde att sitta på swim 3 "dass-swimmet". Detta gjorde att vi delade upp sjön så vi fick ungefär halva sjöns yta var att fiska på. Tommy och jag drog lott i vår tur om vem som skulle fiska mot vägbanken, jag vann och valde denna plats. Tommy fiskade ut emot swim 4. Vi började att lägga ut våra spön och när jag höll på att lägga ut mitt andra spö kom första nappet. Det var en liten spegelkarp på 5,8 kilo, snacka om en bra början. Nappen avlöste varandra och efter 2 dygn hade jag fått 12 fiskar, Tommy hade haft 5 napp, men bara lyckats landa 3 av dem. Tommy fick då fiska med ett spö mot vägbanken och där fick han på någon dag 2 fiskar. Efter 3-4 dagar började fisket mot vägbanken klinga av och nu var det Tommy som hade flyt, en dag fick han 6 fiskar, jag fick en eller två. Han flyttade tillbaka sitt spö och fiskade nu alla mot swim 4 igen. Fisket fortsatte att vara trögt mot vägbanken och Tommy landade betydligt fler fiskar än jag. När det var dags att åka hem så hade jag fått 20 fiskar och Tommy 19, 39 fiskar på 2 man är riktigt bra. Minnesvärda episoder var när jag slog nytt pb på fjällkarp, mitt nya pb ligger nu på 19,1 kilo på fjällis. Jag har sedan tidigare ett pb på spegelkarp på 19,3 kilo. Tänk att det ska vara så svårt att komma över 20 kilo......Jag lyckades även få nytt pb på stör, 12 kilo blankt samt att jag pressade upp en mal på 17 kilo på karpspö och en krok i stl 4. Den kroken gick inte att använda något mer efter det, den var rätt så rätad och böjd, men den höll. Tommy hade en fantastisk vecka, hans pb på karp innan han åkte på denna resa låg på strax under 10 kilo, detta höjde han 4 gånger under veckan, hans pb är nu 17,3 kilo. Snacka om höjning. Även Tommy fick en stör på 10,9 kilo och han drog en ännu större mal än mig på karpspöna, hela 17,5 kilo. Under veckan fick vi flera malar, detta berodde enligt Ivan på att vädret var gynnsamt för malen. Varje dag såg ungefär likadan ut, fint väder fram till lunch, sedan mulnade det på och efter det brakade åskan loss i ett par timmar med ösregn. På kvällen klarnade det upp till stjärnklart. Detta väder med mycket åska fick tydligen fart på malarna i sjön. Jag och Tommy tyckte det var jäkligt otäckt att ligga under stora träd i en sjö mitt i den bulgariska landsbygden med åskan över oss. Jag överdriver inte om jag säger att vi var skiträdda när blixt och knall kom samtidig, det smällde så krafitgt att tältet nästan vibrerade. Får inte glömma att nämna maten, tre gånger om dagen fick vi käk, frukost kl 09.00, lunch vid 13.00 och middag vid ca 19.00. Det är man inte van vid. Maten håller hög klass och jag kan inte säga annat än att jag gillade allt som serverades. Dricka och andra förnödenheter finns att köpa i den "lobby bar" som finns vid sjön. Under veckan gjorde vi av med 2 liter Vodka, en liter Whiskey, en flaska bubbel samt 38 st Zagorka, en fin bulgarisk öl. 17 av mina 20 fiskar tog på Mainline Fusion, resterande 3 tog på GLM Sweet Plum, jag körde nästan uteslutande med snowmans. Vi mäskade förutom med Mainline Fusion även med CC Moore´s Feedstim XP. Viktmässigt såg det ut som följer på karp (F = Fjällkarp och S = Spegelkarp): F 19,1 + F 15,3 + S 15,0 + F 14,45 + S 13,95 + F 13,55 + F 12,7 + F 12,1 + F 11,3 + F 9,95 + S 8,8 + F 7,2 + S 5,8 + F 5,3 + S 4,8 + S 4,5 + S 4,5. Förutom karparna fick jag en stör på 12,0 kilo och två malar, 4,8 respektive 17,0 kilo. Som avslutning kan jag väl säga som Tommy sa vid ett flertal tillfällen därnere: "Montana Lake rockar".

Fiskeäventyr från när & fjärran!

Se film från Montana Lake! Klicka här!