Copyright © Johan Nelson/Megabite.se 2007-2021
Mr Megabite

Topcats Fishing Resort, Thailand 2013

Återigen har jag under min vintersemester haft ett exotiskt fiskeäventyr. Vi har varit i Thailand över jul och nyår och i mellandagarna besökte jag för tredje gången TopCats Fishing Resort på ön Koh Samui. Jag hade bokat tre övernattningar och två heldagars fiske långt innan det var dags för avresa, att veta att man ska fiska mitt i vintern på ett sånt här ställe är något man kan längta länge efter innan det blir av och minnas länge efter det att man kommit hem igen. Vi checkade in på eftermiddagen dagen innan jag skulle börja fiska och jag blev sugen direkt. Kl 18.00 åkte ett gäng hem och det blev en ledig plats som jag kunde ta över i två timmar, man får fiska mellan kl åtta på morgonen till kl åtta på kvällen. Efter bara en liten stund drar det iväg på ett av mina spön och jag kan efter en som vanligt tung fight äntligen se min första fisk i håven, en mekongmal på ca 15-17 kilo. Mina två timmars fiske denna första kväll slutar med denna enda fisk, men jag är nöjd och ser fram emot mina två kommande heldagar, detta var ju en bonusfisk kan man tycka. Nästa dag är jag på plats vid klockan åtta och mina spön kastas ut, jag är som vanligt väldigt förhoppningsfull på vad dagen ska innehålla och det visar sig att det är trögt, riktigt trögt fiske. Jag får en Pacu på ca 4 kilo efter någon timma, sen är det tyst i mina larm ända fram tills efter lunch. Då får jag en rejäl fight och mekongmal nummer två kan håvas, den väger runt 20 kilo och det blir min sista fisk för dagen. Strax innan fisket slutar kl åtta på kvällen får jag på en stor mekongmal som troligen väger det dubbla mot de jag fått tidigare, men efter en lång drillning går fisken ut till höger i sjön under alla flytväxter och till slut går linan av mot den luftledning som finns runt stora delar av sjön. Synd och visst blir man lite knäckt, men jag har ju fortfarande chansen i en hel dag till. Min andra dag på Topcats så byter jag swim till nr 1, ett hörnswim och jag gillar swimmen i hörnen då jag fått för mig att rovfiskarna går efter kanterna och letar mat. Det tar inte mer än kanske 10 minuter så kan jag fotografera mig med dagens första fisk, en fin Pacu på ca 6 kilo med stora tänder i munnen. Ganska coola fiskar faktiskt. Efter någon timma kan jag konstatera att jag fått min tredje mekongmal, en ståtlig pjäs på ca 18 kilo. Vid lunchtid ger min mäskning med boilies utdelning och jag får min första siamesiska karp, en jättefin fisk på ca 20 kilo som hoppar ur mina händer vid fotograferingen. Efter lunch så är det dags igen, samma spö som tidigare och ytterligare en siameskarp, denna gång lite mindre, ca 15 kilo, men de är fantastiskt roliga att drilla in. De kan göra långa rusningar och är snabba i vändningarna. På eftermiddagen får jag ett hugg som jag sent ska glömma, efter mothugg så får jag se en Arapiama i tvåmetersklassen visa hela sin kropp i ett stort plask i ytan. Fisken går rakt ner mot botten och över mot motsatta sidan i sjön och jag tar i för kung och fosterland för att hålla emot, och då händer det som inte får hända. Tafsen går av och där står jag med lång näsa. Det är inte så ofta man får chansen på en sån där fisk, men jag sumpade min pga tafsbrott... Resterande eftermiddag och kväll ger mig dock flera glädjeämnen, jag lyckas få två stycken redtailmalar, inte så stora, de vägde ca fem och åtta kilo, men de är väldigt vackra fiskar att se på och de fightas mycket bra för sin storlek. Kvällen avslutas med resans största mekongmal, den vägde ca 50 pund eller 22.5 kilo. Totalt fick jag denna resa fyra mekongmalar, två siameskarpar, två pacu och två redtailmalar samt att jag missade ett par riktigt stora fiskar bl a en jättearapaima. Jag är helt säker, jag vill tillbaka en gång till. Jag tycker det är det bästa och roligaste som finns att fiska dessa exotiska fiskar i detta exotiska land, helst när det är vinter, snö och kallt hemma i Sverige. Hoppas jag får chansen igen...

Fiskeäventyr från när & fjärran!