Copyright © Johan Nelson/Megabite.se 2007-2021
Mr Megabite

Karpfiske i Färgsjön,  Juli-Sept 2016

Min karpfiskesäsong 2016 var i början minst sagt varit trög. Mycket campande blev det och inte många fiskar alls fick syna mattan. Min första tanke var givetvis att betena jag använde inte funkade i de sjöar som jag fiskar i. Den enda förändring jag gjort i år jämfört med förra året är att jag bytt boilies från Mainline Fusion till Mainline Hybrid. Detta föranledde mig till att rulla nya boilies på semestern. Jag gjorde en fiskmjölsboilie med en smakkombination av Monster Crab plus en touch av Squid / Anchovy vilket blev en jäkligt fint luktande bulle. En torsdag i slutet av juli mäskade jag en plats i Färgsjön med dessa nya boilies för att på fredagskvällen även fiska med dem för första gången. Mina förhoppningar att jag skulle få nåt var lite större än tidigare. Vid 05.20 på lördagsmorgonen så piper det till i larmet och jag får ett dropback men inget mer händer. Jag somnar om och vaknar vid kl 10.00 mycket besviken på att inget hänt.  Jag börjar så smått att plocka ihop grejorna och precis när jag packat ner spö nr två och ska ta upp det sista tredje spöt så får jag ett rejält run på det spöt. Helt otroligt tänkte jag, vad fasen nu då? Jag känner direkt att det är en större fisk för den tar lina i två rusningar.  Den går inte in i näckrosorna utan går mot djupare vatten vilket gör det betydligt lättare att drilla in fisken. Sista biten är det grunt och när den kommer genom näckrosorna så ser jag nacken på fisken och den är rejält stor.   Fisken dras in över håvkanten och min glädje blir bara större när jag ser att det är en av sjöns största fiskar. Jag hoppades givetvis på att den skulle klara 20-kilosstrecket men det gjorde den tyvärr inte. Fisken som kallas Norton vägde denna gång 19,3 kg vilket är en otroligt stor fisk. Det var också första gången jag fick denna fisk fast jag försökt i minst 10 år.  Nya boilies och att jag nästan tvingade mig ut gjorde att jag kunde få denna fisk. Hemma i soffan hade jag definitivt inte fått den. Kanske var någon högre makt som tyckte synd om mig inblandad också, det kan man ju aldrig utesluta :-) Nu kändes det betydligt bättre och det gjorde att jag fick lite nytt hopp och suget kom tillbaka. Redan två veckor efter att jag fick karpen "Norton" på 19,3 kilo var jag tillbaka på samma plats som tidigare i Färgsjön för att pröva lyckan igen. Det kändes som min otur vänt och att det skulle flyta på lite bättre framöver.  Jag hade rätt!  Strax efter klockan 06.00 på morgonen så får jag ett run på mitt mittenspö. Det låg ca 10 meter rakt ut i sjön och som krokbete satt två st 15 mm Mainline Salty Squid wafters på en perfekt balancerad krok i stl fyra. En kort men intensiv fight följde, men efter ett par minuter så gled en stor fin spegel åter över håvkanten. Denna var det en fisk som går under namnet "Sara" och den tyngde vågen ända ner till 15,7 kg denna gång. Nu var jag verkligen back in business!!! Flytet höll i sig och efter ett par lyckade pass i Ånglegöl där jag en helg fick 4 karpar var jag åter i Färgsjön fredagen den 17 september. Skulle fiska ett nattpass i mellan lördag och söndag. Mötte upp Paul Eynon som redan var på plats på fredagen vid sjön. Upp med alla grejer och ut med spöna i vattnet. Allt var klart runt kl 18.00. Nu var det snart dags att grilla lite korv och prata lite skit. Paul som satt på swimmet bredvid mig och jag möttes halvägs mellan swimmen där vi satte upp grillen. Precis när de första italienska salsiccia korvarna var halvfärdiga får jag ett run. Spöna hade bara varit i vattnet i en och en halv timma. Jag sprang som en gasell fram ca 75 meter till spöna och krokade en fin fisk, den gick rakt in i näckrosorna så jag fick släpa den genom 20 meter näckrosor innan Paul kunde håva den med fast hand. Det visade sig vara en mycket snygg spegelkarp med stora fjäll som vägde 9,4 kilo. Det tog en stund så korvarna blev lite brända, men de smakade ändå väldigt gott :-) Kvällen var i övrigt lugn och redan vid halv 10 tiden så gick vi åt var sitt håll för att sova. Natten var helt händelselös så när som ett par pip i ena larmet när lite fåglar var och dök på mäskplatsen. På söndag förmiddag vid 11 tiden gick jag bort till Paul för att kolla hur han hade det. Det var lika lugnt hos honom och jag gick tillbaka efter en kvart för att byta till lite tunnare kläder då solen nu kommit fram och värmen återkommit, på natten var det nog bara en 4-5 grader varmt. När jag sitter utan skor och med byxorna halvt uppdragna över knäna så får jag ett rejält droppback, snabbt på med skorna, drar upp brallorna och rusar ner till spöna. Linan hade nu börjat att gå utåt och jag lyfter spöt och känner en rejäl klump i andra änden. Jag skriker flera gånger på Paul medan jag drillar fisken, men han kommer inte. Pga det låga vattnet är det ganska svårt att håva så jag lägger håven i vattnet, backar och drar fisken över håvkanten för att sedan snabbt springa fram och lyfta upp håven runt fisken. Det funkade fint, fisken var fångad! När jag väl ska lyfta upp karpen som är riktigt stor till mattan kommer Paul och hjälper mig med vägning och fotografering. Det visar sig att det är fisken “Norton” igen och denna gång väger den hela 21,7 kilo. Det är min klart största karp i Sverige någonsin och nytt Pb är aldrig fel, det är inte varje gång eller ens varje år det händer. Jag riktigt skakar av uppståndelse och pulsen är rejält hög. Fotografering och återutsättande går fint. Efter det så var det dags att plocka ihop och åka hem. Detta blev det sista passet i Färgsjön i år och jag måste säga att min senare del av säsongen var riktigt bra, bättre än vad jag någonsin kunde hoppas på. Det jag önskar nu är att mitt “flyt” hänger kvar till nästa säsong. Det gäller att inte ge sig, även om det är trögt som bara den. Till sist vänder det......

Fiskeäventyr från när & fjärran!